Savjetovalište za djecu, adolescente i obitelj nizom aktivnosti obilježilo Tjedan ADHD-a

Savjetovalište za djecu, adolescente i obitelj, POU Hrvatski dom Petrinja u listopadu posebnu pozornost posvećuje  poremećaju pažnje i hiperaktivnosti, skraćeno ADHD (od engl. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) koji je jedan od najčešćih neurorazvojnih poremećaja dječje i adolescentne dobi.

ADHD je neurorazvojni poremećaj s izraženim simptomima nepažnje i/ili hiperaktivnosti-impulzivnosti koji ne odgovaraju razvojnom stupnju te klinički značajno negativno utječu na socijalno, školsko ili radno funkcioniranje.

Učestalost je od 3 do7% kod školske djece. Češći je kod dječaka nego djevojčica. Omjer je od 4:1 do 5:1. Prvi identifikacijski period je između 5 i 7 godine, a najčešće polaskom u školu.

Najčešći simptomi ADHD-a (DSM 5, 2014.) su :

Nepažnja:

Teškoće u održavanju pažnje u dugotrajnim zadacima

Nedovoljna ustrajnost u zadacima koji im nisu zanimljivi

Lutaju pogledom, ne prate izlaganje odgajatelja, učitelja ako ih se ne upozori

Lako ih je omesti vanjskim podražajima

Često ne prepisuju s ploče

Često griješe u prepisivanju (izostave znamenku, predznak, pomiješaju redove, preskoče redove)

Teško u pisanom tekstu uoče bitne činjenice, trebaju pomoć

Često gube stvari koje su neophodne za izvođenje zadataka ili aktivnosti (olovke,knjige…)

Zaboravni su

 

Hiperaktivnost:

Često se vrpolje rukama i nogama, meškolje se na sjedištu, pretjerano trče naokolo

Napuštaju mjesto u razredu /grupi ili u drugim situacijama u kojima se očekuje da su na mjestu

Često su bučni ili imaju teškoća prilikom uključivanja u aktivnosti slobodnog vremena koje se provode u tišini–previše pričaju

Pokazuju stalni uzorak prekomjerne motoričke aktivnosti koji se ne mijenja pod utjecajem socijalne okoline i zahtjeva

 

Impulzivnost:

Često odgovore prije nego što se završi pitanje, skloni su prebrzim i prečestim odgovorima

Često ne čekaju na red u grupi i igrama

Često ometaju ili prekidaju ostale (igra ili razgovor)

Često pretjerano govore bez obzira na socijalne zahtjeve

Teško prekidaju aktivnost koja je u tijeku

Teško odgađaju ispunjavanje želje ili potrebe

Teško se odupiru trenutnom iskušenju

Imaju nisku toleranciju na frustraciju

 

Savjetovalište je različitim aktivnostima  od 12. do 18. listopada, obilježio Tjedan ADHD-a.

Prvi segment aktivnosti odnosio se na senzibilizaciju i psihoedukaciju javnosti na pojavnost, simptome i mogućnosti tretmana ADHD-a putem gostovanja u radio emisijama. Konkretno u emisiji „Dijagnoza“ Petrinjskog radija te u emisiji radio Quirinusa.

Drugi segment je obuhvaćao tretman i terapijsku pomoć djeci i mladima s ADHD-om, kao i pridruženim poremećajima i smetnjama. U suradnji s Društvom Naša djeca Sisak pružene su usluge terapije Play Atention tretmanom te terapijskom psom (Animal-assisted intervention i Animal-assisted therapy).  Program su proveli psiholog Armin Hadžić, voditelj Savjetovališta i Dora Petrac, voditeljica programa Društva Naša djeca Sisak. Oboje su dodatno educirani za terapijski rad s Play Attention-om i rad s terapijskim psima.  Navedeni programi bili su besplatni za sve korisnike. Tijekom Tjedna ADHD-a u Savjetovalištu je pruženo 14 tretmana Play Attention-om te 10 tretmana terapijskim psom.

Tjedan ADHD a PA1     Tjedan ADHD a PA 2     Tjedan ADHD a terapijski pas 2

Treći segment se sastojao od tretmana metodama opuštanja, vizualizacije, terapije pokretom  i verbalnih samoinstrukcija koje su se pokazale uspješnim u smanjenju simptoma ADHD-a i pridruženih poremećaja.  Prof. Armin Hadžić je održao dvije grupne seanse za djecu i mlade s teškoćama u razvoju.

Tjedan ADHD a mirovanje 1

Svi programi su održani uz pridržavanje i poštivanje propisanih epidemioloških mjera.